Rättigheter

Du har rätt att bestämma över din egen kropp och vara delaktig i beslut om din vård. Vård får inte ges mot din vilja – det skyddas både i svensk grundlag och i internationell lag. Det betyder att du har rätt att säga ja eller nej till behandlingar och ingrepp.

Patientlagen förtydligar dina rättigheter och finns till för att vården ska ske med respekt för din integritet och ditt självbestämmande. Den säger också att du har rätt att få tydlig information om din vård, inklusive möjliga risker och biverkningar.

Vad säger Patientlagen?

Patientlagen (2014:821) är en svensk lag som stärker din rätt som patient inom hälso- och sjukvården. Den slår fast att du har rätt att få tydlig information om din hälsa, dina behandlingsalternativ och vilka risker och fördelar som finns. Du har också rätt att ställa frågor, säga nej till vård eller behandling, och att vara delaktig i beslut som rör din kropp och din vård.

Lagen betonar vikten av respekt, självbestämmande och individanpassad vård. Det innebär att du ska kunna känna dig trygg med att bli lyssnad på och bemött med värdighet – oavsett var i vården du befinner dig.

Patientlagen är särskilt viktig i samband med graviditet och förlossning, där många upplever att deras rättigheter inte alltid respekteras. För Birth Rights Sweden är lagen ett centralt verktyg i arbetet för att alla som föder barn ska få vård som bygger på samtycke, information och respekt. Här kan du läsa patientlagen i sin helhet.

När kan man anmäla eller framföra klagomål på sjukvården?

Som patient har du rätt till god och kvalitativ vård, ett bra bemötande och med respekt av vårdpersonalen. Du ska få tydlig information om din hälsa och din vård som du förstår. Om du upplever brister av vården du har fått kan du rapportera och anmäla situationen. Det kan gälla behandling, bemötande, tillgänglighet eller kommunikationen med vården. Du har även möjlighet att ge förslag på hur vården kan bli bättre eller berätta om du är särskilt nöjd med något. Se vår punktlista nedan om hur du går till väga.

Så här gör du om du vill lämna klagomål eller anmäla något inom vården:

1. Prata direkt med vårdpersonalen

Om du upplevt något fel – börja gärna med att tala med den som undersökt eller behandlat dig. Ofta kan missförstånd lösas direkt.

2. Kontakta mottagningens chef

Om du inte är nöjd efter samtalet, kontakta ansvarig chef på mottagningen, kliniken eller avdelningen. Du eller en närstående kan framföra synpunkterna.

3. Vänd dig till patientnämnden

Om du inte vill eller kan prata direkt med vårdgivaren, eller om du inte blir hörd, kan du kontakta patientnämnden i din region.

  • De är opartiska och fristående.

  • De hanterar klagomål på regionfinansierad vård eller vårdgivare med avtal.

  • De avgör inte skuld, men återkopplar inom fyra veckor.

  • OBS: Gäller inte estetisk vård.

4. Anmäl till Inspektionen för vård och omsorg (IVO)

Om du fortfarande inte är nöjd, kan du anmäla till IVO – men först efter att du kontaktat vårdgivaren eller patientnämnden.

  • Gäller händelser inom två år.

  • Du kan inte vara anonym.

  • IVO utreder inte ersättningar, men ser till att vården följer lagar och regler.

  • De behandlar känsliga personuppgifter enligt lag.

5. Anmäl till Diskrimineringsombudsmannen eller polisen

  • Har du utsatts för diskriminering? Kontakta DO.

  • Har du utsatts för ett brott (t.ex. våld eller sexuella trakasserier)? Kontakta polisen.

    6. Anmäl skada till Löf (regionfinansierad vård)

    Om du fått en skada i samband med hälso-, sjuk- eller tandvård inom regionens ansvar, kan du anmäla det till Löf.

    • Du behöver ge dem fullmakt att hämta journaler.

    • Du måste ha sökt vård, och skadan ska vara dokumenterad.

    • Anmäl skadan inom 10 år från skadetillfället.

    7. Privata vårdgivare

    Om skadan skedde inom privat vård, vänd dig till det försäkringsbolag som den privata vårdgivaren har avtal med.

    8. Bemötande och resurser

    Dålig attityd, bristande bemötande eller resursfrågor täcks inte av patientförsäkringen. Vänd dig i så fall till regionens patient- eller förtroendenämnd.

Du kan få ersättning för:

  • Undvikbara skador i samband med vård

  • Felhantering av utrustning

  • Försenad eller fel diagnos

  • Infektion från smittämne vid behandling

  • Olycksfall inom vården

  • Felmedicinering

Du får inte ersättning för:

  • Anmälan är för sen

  • Skador inte kunnat undvikas

  • Infektionen kom från dina egna bakterier

  • Du fick biverkningar av korrekt ordinerade läkemedel

  • Skadan uppstod trots korrekt behandling av livshotande tillstånd

  • Du förlorat personliga ägodelar

Behöver du ytterligare vägledning?

Du som är medlem kan skriva till oss på info@birthrightsweden.se, så gör vi vårt bästa för att peka dig rätt!